Japonia – wymiana młodzieży

Warszawskie Liceum Sióstr Nazaretanek rozpoczęło współpracę ze szkołą Harima High School w Japonii w 2011 roku. Inicjatorem projektu była szkoła japońska, która w krajach europejskich poszukiwała liceum dla dziewcząt, w którym kultywuje się tradycje, wartości rodzinne i narodowe. Liceum Sióstr Nazaretanek zostało wybrane spośród wielu szkół.

W kwietniu 2012 r. grupa uczennic naszej szkoły pod opieką siostry dyrektor Ruth i s. Józefiny pojechały na pierwszą wymianę do Kraju Kwitnącej Wiśni. W październiku tego samego roku gościliśmy sześć uczennic wraz z opiekunami na rewizycie. W czerwcu 2013 roku Nazaret miał zaszczyt gościć w murach szkolnych małżonkę Premiera Japonii, panią Akie Abe, która zaprosiła przedstawicielki Szkoły do swojej rezydencji w Tokio. Październik 2013 roku przyniósł kolejną wizytę w szkole w Himeji. Wyjazd ten został połączony z wizytą w rezydencji pani Abe.

Poniżej znajdują się wspomnienia uczestniczki wycieczki, Eweliny Truszowskiej:

18 października razem z pięcioma uczennicami liceum, Siostrą Dyrektor i Siostrą Wicedyrektor wyjechałam na wymianę do Japonii. Szkoła, którą odwiedziłyśmy, to żeńskie Liceum Harima w Himeji, mieście słynącym z wpisanego na listę UNESCO Zamku Białej Czapli.

Już następnego dnia po przyjeździe poznałam moją host rodzinę i od razu zrozumiałam, że to będzie niesamowity wyjazd. Jeszcze przed naszym przylotem Japończycy poprosili nas, abyśmy napisały parę słów o sobie. Ja napisałam, że interesuję się historią i sowami. Pierwszym miejscem, które odwiedziłam, była tradycyjna restauracja. Jej głównym motywem dekoracyjnym były sowy! Nie była to jedyna niespodzianka, którą zrobili dla mnie moi gospodarze. Poszliśmy do wypożyczalni kimon i ubrano mnie oraz Japonkę w kimona. Myślałam: „parę zdjęć i po sprawie”. Jednak oni powiedzieli: „Teraz pójdziemy zwiedzać zamek”. Ubrana w kimono, w drewnianych, tradycyjnych butach i ze stylową parasolką przemierzałam ulice Himeji, zwiedzałam zamkowe ogrody, zamek oraz brałam udział w ceremonii picia herbaty. To było naprawdę wspaniałe doświadczenie.

W szkole brałyśmy udział w lekcjach języka angielskiego, fizyki, wf-u, matematyki oraz zajęciach, dzięki którym mogłyśmy poznać kulturę japońską, np.: manier, kaligrafii czy tańca z wachlarzem. Uczyłyśmy się też języka migowego.

W czwartek wyjechałyśmy z Himeji do Tokio shinkansenem razem z Japonkami. Zwiedziłyśmy japoński parlament i oglądałyśmy obrady parlamentu. Wjechałyśmy na wieżę Tokio Sky Tree, drugi najwyższy budynek na świecie. W Tokio Nazaret i Harima zagościły na światowych salonach. Na zaproszenie pani Akie Abe, żony premiera Japonii, przedstawiłyśmy prezentację o współpracy między naszymi szkołami na przyjęciu polsko- japońsko-irlandzkim. W spotkaniu wzięli udział, poza panią Abe, premier Japonii, polski wicepremier Janusz Piechociński i ambasadorowie: panowie Cyryl Kozaczewski i John Neary.

Następnego dnia odwiedziłyśmy słynną ulicę Harajuku i pojechałyśmy shinkansenem do Kioto. Po drodze pożegnałyśmy się z Japonkami. W Kioto zwiedziłyśmy wiele zabytkowych świątyń, w tym Złoty Pawilon. Po dwóch dniach w dawnej stolicy Japonii, nazywanej „japońskim Krakowem”, nadszedł czas, aby wrócić do Polski. Na lotnisku w Osace czekały, aby nas pożegnać, nasze host rodziny. Była to wielka niespodzianka, ponieważ nie spodziewałyśmy się tego, tym bardziej, że odległość od Himeji do Osaki wynosi dwie godziny!

Ta wymiana była dla mnie niezwykłym przeżyciem. Wszyscy: nauczyciele, uczennice i ich rodziny starali się jak najbardziej, aby pobyt w Japonii był dla nas niezapomniany.

W październiku 2014 r. nauczyciele i uczennice z Harima High School przyjechały do naszej szkoły.

Jednym z ważniejszych wydarzeń podczas wizyty delegacji z Harima High School w 2014 r. było spotkanie z Anną Komorowską – żoną Prezydenta RP.